Art Vilnius 2021

10/18/2021

Šiemet didžiausio vizualiųjų menų renginyje Rytų regione, šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius'21" debiutavo Užupyje įsikūrusi, penkerių metų gimtadienį švenčianti "AP galerija". Jos kuratorių teigimu, debiutą norėjosi pažymėti ir mugėje anksčiau iki tol nepristatytais menininkais, kurie įneštų šviežio netikėtumo kasmetiniams "Art Vilniaus" lankytojams.

"AP galerijos" ekspozicijoje pristatyta menininkų šeima - šiuolaikinė keramikė Milena ir kino kūrėjas, monumentalistas Donatas Piršteliai ir 2012 m. už tapybą „ArtVilnius'12" išrinkta geriausia Lietuvos tapytoja, o šiemet grafiką pirmą sykį mugėje pristatanti dailininkė Audronė Petrašiūnaitė.

„AP galerijos“ teigimu, svarstant apie dalyvavimą šių metų mugėje kilo noras debiutą paženklinti anksčiau „Art Vilniuje“ nerodytais autoriais. Nors menininkai, iš pirmo žvilgsnio, turi daug stilistinių ir technologinių skirtumų, bendrybės atsiskleidžia įsigilinus į kūrinius ir pamačius ekspoziciją, kurios šiųmetė tema „Afekto būsena. Svaigulys“.

Tiek menininkų šeima Donatas ir Milena Piršteliai, tiek Audronė Petrašiūnaitė – garsūs, savo srityse pripažinimą pelnę autoriai. „Petrašiūnaitės grafikos linoraižiniai yra virtuoziški, kitoniški, niekada nerodyti Art Vilniuje, saugomi MO ir kituose muziejuose, privačiose kolekcijose. Atsirinkome geriausius kūrinius iš didelės naujausių darbų kolekcijos. Tuo tarpu Milenos Pirštelienės, įvairių vietinių ir tarptautinių parodų prizininkės, keramika primena fotorealistinius, optinius piešinius ant popieriaus, nors tai yra sunkūs, monumentalūs, keramikiniai darbai, kuriami ne pieštukais, teptukais, o pirštais“, – pasakojo galerijos vadovė Vilma Jankienė.

Viena didesnių „AP galerijos“ naujienų yra dailės pasauliui mažai pažįstamas monumentalistas, tapytojas Donatas Pirštelis, daugiausiai žinomas tarptautinėje kino industrijoje. Menininkas dirbo su tokiais garsiais kino projektais kaip „Jekaterina Didžioji“, „Tarp pilkų debesų“, HBO „Černobylis“ (už pastarąjį 2020 m. jam buvo įteiktas „Emmy“ padėkos raštas). Donatas Pirštelis po 20-ties metų pertraukos į parodinį lauką sugrįžo šį birželį, pristatęs parodą „Aletheia“. Būtent šios parodos kūriniai ir pristatomi „AP galerijos“ 5.10 stende.

Trys skirtingi autoriai, sujungti bendros temos
Tapybos, grafikos ir keramikos simbiozė

„AP galerijos“ stendo tema „Afekto būsena. Svaigulys“ siekia atskleisti autoriams būdingą egzistencialistinį, siurrealistinį pasaulio pajutimą. Iškreiptoje realybėje įvykstantį intensyvų susitikimą su slapčiausiais vidiniais išgyvenimais ir baimėmis, troškimais ir lūkesčiais, ilgesiu praeičiai ar nerimastingu besidarymu į ateitį. Tokia būsena bent sykį užklumpa stipriau ar silpniau daugelį žmonių. Afektas iškreipia tikrovę, sukrato realybę, panardina į gyvo sapno atmosferą. Prabudina pasąmonę, kuri „išplukdo“ tam tikras vizualines detales ar mintis, virstančias archetipiniais simboliais. Afektas primena skrydį, svaigulį, gali būti džiugus, o kartais – tragiškas. Priklausomai nuo žmogaus vidinių išgyvenimų ir patirčių.

Tiek Pirštelių porą, tiek Audronę Petrašiūnaitę apjungia intensyvių vidinių būsenų kartais net itin dramatiška išraiška. Jeigu Milenos darbai asocijuosis su melancholija ir nerimu, noru pabėgti nuo užvaldžiusių būsenų bei emocinio svaigulio tarsi iš pasąmoninio labirinto-žaidimo, tai Donato tapyba – tarpinėje transgresinėje, besiveržiančioje būsenoje, ugningai save „išneriant“ iš emocinių savitvardos marškinių.

Tuo tarpu Petrašiūnaitės grafika subtiliai praplėčia emocijų skalę, kurioje vidinė būsena jau išsilaisvinusi, vitališka, pripildyta švelnaus liūdesio ir ilgesio, pasakiškumo dvelksmo. Visų trijų autorių plastinės formos nepertekliškos, kupinos kinematografinės, teatralinės įtampos, tarsi kūriniuose būtų užfiksuota tylos akimirka prieš pat kulminacinę atomazgą. Šios autorių būsenos kupinos užslėptos tarpkultūrinės simbolikos – pasikartojančių vandens ir žemės, „kosminės“ erdvės, joje levituojančių abstrahuotų veikėjų formų. Taip pat svarbių raudonų, juodų ir baltų linijų elementų, virstančių kalnais – civilizacijos ženklais, likimo ir gyvybės siūlais, nerimastingais, o kartais raminančiais horizontais.

„AP galerijos“ menininkams būdinga piešinio struktūra, kuriama ant popieriaus, kartono ir baltos kaip popieriaus lapas keramikinio paveikslo plokštumos. Audronė Petrašiūnaitė įspūdingai plastiškas formas kuria su instrumentu raižydama statišką linoraižinį, o Milena – tepdama juodo pigmento miltelius ant balto keramikinio pagrindo, kone fotografinį piešinį išraižant-piešiant pirštu, o vėliau užfiksuojant glazūra. Donatas pasitelkia mišrias medžiagas – pastelę, pieštukus, laką, maistinius, aliejinius, purškiamuosius ir kitus dažus, bandydamas sukurti įtampą tarp linijų, spalvų ir erdvės.

Plačiau apie Pirštelių debiutą: